HER ÇOCUK ÖZELDİR

Bizim için her çocuk özeldir ve geliştirilmeyi bekleyen yetenekleri vardır.

Maria Montessori 1907 yılında ilk çocukevi “Casa dei Banbini”de engelli olmayan çocuklarla çalışmalarında yaptığı gözlemlerde çocukların nelerden hoşlandıklarını ve nelerden hoşlanmadıklarını saptar.Maria Montessori çocukların;

  • ödüllerden, cezalardan
  • yetişkin tarafından programlanmış eğitimden
  • oyuncaklardan, şekerlemelerden
  • öğretmen masasından, toplu derslerden
  • hoşlanmadıklarını, özgür seçimden,
  • hatalarını kendilerinin denetiminden,
  • hareket etmekten, sessizlikten,
  • sosyal ilişkilerini kendileri tarafından kurulmasından,
  • çevrenin düzenli ve temiz olmasından,
  • özgür faaliyete dayalı bir disiplinden,
  • kitapsız okuma ve yazmadan, alıştırmaların tekrarından,

hoşlandıklarını gözlemledi. Eğitim sistemini çocuktan yola çıkarak kurdu.


Montessori eğitimi temelde kişiliğin oluşumu üzerinde durmaktadır. Maria Montessori bunu açıkça şu şekilde ifade etmektedir: “Eğitimde metot değil, insan kişiliği göz önüne alınmalıdır.”

  • Çocuk, özeldir, tektir. Kendine has bir varlıktır.
  • Çocuk etrafındaki maddesel dünyayı absorbe eder, gelecekte yetiştireceği kişi modelini biçimlendirir.
  • “Çocuk, insanların mimarıdır.” Bu mimarlar farkında olmadan içlerindeki inşa planına uyarak kendi ritimleri doğrultusunda kendilerini geliştirmeye çalışırlar.
  • Bu gelişime yetişkinler etki edemezler çünkü onlar inşa planını bilmemektedirler. Ancak, bir yetişkinin zamansız müdahalesi ya bu inşa planını tahrip edebilir ya da yanlış bir yöne yönlendirebilir.
  • Montessori Eğitiminin temel taşlarından birisi hazırlanmış çevredir. Çocuklar hazırlanmış çevredeki Montessori materyallerinden, bireysel ilgi ve eğilimine göre bağımsız olarak seçim yaparlar.
  • Montessori okullarında çocuklar, istedikleri materyalle, istedikleri zaman, istedikleri yerde calışırlar.
  • Çocuklara istedikleri kadar tekrar etme imkanı sunulur. Erken öğrenen yeni bir çalışmaya geçebilecektir, çünkü öğrenmede herkesin farklı bir ritmi vardır.
  • Materyallerdeki hata kontrolü çocuğun kendi hatasını bulmasıyla gerçekleşir. Başka birinden uyarıya, onaya ve düzeltmeye gerek kalmaz. Kendi kendisini düzeltmesine olanak sağlar. Böylece yetişkinden bağımsızlaşmak doğal olarak gerçekleşir.

Bu eğitim serüveninde unutmamamız gereken şu ki Her çocuk özeldir ve geliştirilmeyi bekleyen yetenekleri vardır.